Ponechme stranou důvody, proč si řidiči nenechávají v nádrži o pár litrů paliva více a radši jezdí na rezervu, je celkem jedno, zda jde o šetření nebo odkládání tankování na poslední chvíli. Každý by ale mě vědět, že investice do trvale uložených 300 Kč v nádrži navíc může ušetřit tisíce za opravu palivového systému.
Jak pracuje palivové čerpadlo
Palivové čerpadlo jako součást celého palivového systému má různou životnost u jednotlivých značek automobilů. Zpravidla je dimenzováno na celou životnost auta, ale namáháním se samozřejmě jeho může zásadně zkrátit.
Elektromotor v čerpadle nasává pomocí lopatek turbínky palivo přes sítko a tlačí ho do regulátoru tlaků a dále do vstřiků. Přitom průtok paliva je veličinou, se kterou konstruktéři počítají pro chlazení motorku.
Pokud není v nádrži dostatek paliva, dochází k pěnění a částečnému nasávání výparů do systému. Elektromotor čerpadla pak musí podávat větší výkon a nedostatečným průtokem se dostatečně nechladí a přehřívá se, což způsobuje vyšší tření, přidření a po letech i k zadření ložisek.
Jeden z mála způsobů, jak rozeznat přetížení čerpadla, je pocukávání motoru při zvýšeném výkonu, které způsobuje právě nedostatečný průtok paliva, to je však až krajní mez, kdy je čerpadlo už přetížené dávno, ale stále stíhalo, i když za cenu přehřívání. Stav čerpadla lze jinak zjistit jedině pomocí diagnostiky pro palivový systém automobilu, která může odhalit přidření ložisek.
Oprava palivového čerpadla
Výměna čerpadla není levná záležitost a je nerozvážné přivolávat jeho závadu jen kvůli zbytečnému pozdnímu tankování. V autorizovaných servisech často dokonce odmítají měnit pouze čerpadlo, ale servisní úkon mají nastavený na celý palivový systém. Kolik jednotlivé díly stojí, se můžete podívat např. na euautodily.cz, rozhodně nejde o malé náklady.
Naše doporučení tedy je ušetřit si na přebytečných 10 litrů navíc a nechávat je vždy v nádrži. Jízda na rezervu ničemu nevadí, ale jezdit jen na výpary nese větší riziko, než že jen dojde šťáva.