Jak funguje brzdění motorem
Základem brzdění motorem při jízdě z kopce je postupné podřazování, kdy jsou otáčky motoru nižší než kinetická síla auta. Podřazením rychlostího stupně rozjetá kola přes převodovku začnou hnát motor do otáček, pokud však sundáte nohu z plynu, nemá motor z čeho auto pohánět, vznikne podtlak ve válcích a začne převodovku zpomalovat. Silnější motor má i větší sílu se autu bránit, zpomaluje ho s vyšším účinkem.
Tento postup funguje i u automatu, kdy manuálně podřadíte, ale není příliš potřeba u novějších automatických převodovek, kde se o zpomalení motorem stará počítač.
Poškozujete si motor při brzdění z kopce?
Konec teorie, co to dělá s motorem v praxi? Pokud máte rozum a podřazujete postupně a ve správném okamžiku, motoru to neškodí. Samozřejmě pokud v šedesátce budete řadit jedničku, nebude se to líbit ani otáčkám motoru, ani převodovce.
Opravdu ušetřím palivo?
Malá úspora spotřeby benzínu nebo nafty tu logicky bude, ale těžko ji lze spočítat, pokud auto do kopce vždy nevynesete na zádech a nebudete jezdit jen z kopce. Díky systému spalování má vyšší účinnost dieselový motor. Pozor ale u dvoutaktu, mimo trabanta např. u motorek, jakmile necháte běžet dvoutakt bez paliva, nedodáváte mu mimo benzínu také olej a ten se může zadřít.