Co je AdBlue, k čemu slouží
Díky náročným normám EURO 5 a EURO 6 na emise dieselových motorů vyvinuli výrobci kapalné aditivum AdBlue®, vstřikované do výfuku před katalyzátor, kde se vlivem tepla rozloží na amoniak, neutralizující výfukové spaliny na vodík a páru. Jde o směs močoviny AUS 32 (Aqueous Urea Solution) v přesném poměru 32,5% močoviny a 67,5% vody.
AdBlue se prodává z výdejních stojanů na některých čerpacích stanicích nebo v kanystrech o velikosti od litru do 20l. Doplňuje se do samostatné nádržky vedle naftové nádrže o různých velikostech. Peugeoty mají až 17 litrů, větší modely Škoda a Volkswageny 12 litrů, ale třeba do Škody Yeti nalijete jen 9 litrů.
Kde je AdBlue nejlevnější
Nejlevněji AdBlue natankujete u stojanu, v láhvích a kanystrech se začne cena závratně zvyšovat. Litrová láhev může stát až desetkrát více, u 20l kanystru přeplatíte cenu za litr i trojnásobně. Nejdražší jsou tradičně řetězce Benzina, MOL a Shell.
Kde není k dispozici plnící stojan, přichází na řadu balení AdBlue od jednoho do 100 litrů. Zatímco za litrovou láhev zaplatíte klidně desetkrát víc než u stojanu, větší balení má cenu příznivější, ale také s velkými výkyvy.
- OMV, SHELL, Benzina, MOL - 1litr/ 70-100 Kč
- OMV, SHELL, Benzina, MOL - 5 litrů / 200 - 300 Kč
- OBI - 5 litrů / 230 Kč
- OMV, SHELL, Benzina, MOL - 10 litrů / 330 - 500 Kč
- Auto Kelly - 10 litrů / 330 Kč
- eshopy na internetu - 10 litrů / od 200 Kč + poštovné
Spotřeba AdBlue
Spotřeba AdBlue je přibližně 3 až 7 % z projeté nafty, u osobních automobilů jde asi o 0,8 - 1,2 litru na 1000 kilometrů. Spotřeba záleží na produkci NOx, závislém na způsobu jízdy a venkovní teplotě, až třikrát vyšší spotřebu mohou mít nejnovější vozy plnící emisní normu Euro 6d-Temp.
AdBlue v zimě nebo vedru
Močovina je citlivá na venkovní teplotu, zamrzá pod -11 °C, proto jsou některé vozy vybaveny vyhříváním nádržky, po rozmražení se její kvalita nemění. Při vyšších teplotách nad 30 °C klesá obsah močoviny v roztoku, náhradní kanystr by tedy neměl být trvale převážen v kufru.