Jak funguje spojka v autě, jak s ní pracovat a chránit ji před spálením

Spojka slouží k rozpojení motoru a převodovky, čímž umožňuje změnit rychlostní stupeň – přeřadit. Jde o soustavu lamely – kotouče a setrvačníku, které jsou k sobě přitlačené. Ovládá se pedálem vlevo od brzdy, samotná spojka je umístěná mezi převodovkou a motorem. Sešlápnutím pedálu se lamela spojky rozpojí se setrvačníkem. Převodovka přestane být poháněná motorem a nepřenáší jeho sílu na kola, auto nejede.

0

Spojka je tedy nepostradatelná a jejím poškozením se stává auto nepojízdné, proto je vhodné naučit se pedál správně používat. Jeho stlačení by mělo být rázné, zatímco uvolňování pozvolnější, avšak ne tolik, aby lamela spojky příliš dlouho prokluzovala a ničila se.

Z čeho se skládá spojka v autě?

Jednoduchá mechanická spojka se skládá ze spojkové lamely se spojkovým obložením, setrvačníku s ložiskem, přítlačných pružin a vypínacího mechanizmu, který odtlačuje proti pružinám setrvačník od lamely.

Co nejvíc poškozuje spojku

Obecně platí, že čím častěji se některý autodíl používá, tím více se opotřebovává. U spojky to znamená, že čím častěji je pedál sešlápnutý, tím více jednotlivé části trpí. Pokud je sešlápnutý úplně, lamely jsou rozpojené a opotřebení je menší, z části sešlápnutý pedál znamená, že lamela se částečně otírá o setrvačník tím více, čím je pedál uvolněnější. V tom okamžiku se ohřívá třením a „vožením nohy“ na spojce může dojít až ke spálení obložení, což znají začátečníci jako typický štiplavý zápach.

Sledujte také přetěžování. Auto s nákladem nebo rozjezd do kopce jsou pro spojku nejnáročnější situací, během ní dochází k většímu prokluzování lamel. Při jejich opotřebování u poškozené spojky může k prokluzování později docházet i při běžném rozjezdu, to už je situace, kdy je spojku nezbytné okamžitě vyměnit.

Setrvačníku pak vysloveně nesvědčí brždění do velminízkých rychlostí např. do zatáčky s nevyšlápnutou spojkou, kdy dochází k poklesu otáček a výkonu, což způsobuje rozvibrování setrvačníku. Řidič takovou situaci pociťuje škubáním. Starším autům by v takové situaci zhasl motor, nová jsou vybavena dvouhmotovým setrvačníkem, který vibrace částečně eliminuje.

Moderní spojka

S celkovým vývojem automobilů, motorů i výbavy, pokročila samozřejmě i spojka. V posledních letech je běžná vícelamelová spojka, která je méně zatěžována a plynuleji se s ní rozjíždí a také dvouhmotový setrvačník, složený ze dvou částí, které redukují vibrace, chvění vozu a zvyšuje komfort jízdy. Právě dvouhmota je však většinou nejdražší části spojky a protože se zpravidla mění společně s lamelami, oprava může dosáhnout i 45 tisíc korun.

Výměna dvouhmotového setrvačníku za jednoduchý

Zatímco lamela se vyměnit musí vždy, dvouhmotový setrvačník výrobci umožňují  zaměnit za jednohmotový pomocí ekonomické montážní spojkové sady VALEO KIT4P CONVERSION KIT, která obsahuje mimo spojkové lamely i přítlačný talíř spojky, vypínací ložisko a jednohmotový setrvačník. Výhodou u podporovaných vozidel, zejména koncernových Audi, Volkswagen, Škoda a Seat, ale i druhého koncernu PSA Citroen, Peugeot, Fiat, nebo Lancia, je nízká pořizovací cena okolo 7 tisíc Kč, což je výměnou za mírné zvýšení vibrací v kabině významná úspora.

Závěrem: Spojku si hýčkejte

Ke spojce se chovejte šetrně. Její opravy patří mezi nejdražší položky při údržbě auta a stejně jako u motoru se vyplatí jí takzvaně „vyhovět“, protože nejdéle vydrží právě řidičům, kteří vnitřně cítí chování auta. Na druhou stranu spojka velmi trpí řidičům, kteří ji nevnímají, často se rozjíždějí nepřirozeně dlouho a jsou takovým chováním schopni zničit ji i za velmi krátkou dobu.

Upravit
comments powered by Disqus