Podle zprávy Transport & Environment je rozdíl mezi výsledky měření laboratorních testů členů asociace a skutečnou spotřebou testovaných modelů aut velmi vysoký a navíc se každým rokem zvětšuje. Zatímco výrobci manipulovali výsledky od začátku století o 9%, v následujících dvaceti letech se poměr zvýšil až na loňských 40% a ročně nás tak připraví až o 14 tisíc korun navíc za paliva.
Transport & Environment se sídlem v Bruselu je mezinárodní sdružení 58 dopravních evropských dopravních společností, za Českou republiku je členem Dopravní federace.
Nejvíce podle T&E podvádí Mercedes, o polovinu podhodnocuje spotřebu u třídy A a E a modelů Smart, v závěsu je Audi se 49% rozdílem. Například u vozu Mercedes-Benz A 180d je uváděna kombinovaná spotřeba pouze 3,7 l na 100 km, během testů mu sdružení naměřilo reálnou spotřebu 5,7 l/100km, tedy o 54% vyšší.
Výrobci využívají nedokonalosti simulace reálného provozu během oficiálního měření, někteří navíc maximálně zkreslují měření např. použitím speciálních přehuštěných pneumatik, zaslepováním aerodynamických spár nebo třeba zatlačením brzdových destiček pro snížení tření.
Reálnější výsledky má od roku 2017 zajistit zavedení WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures), který nahradil původní metodu NEDC (New European Driving Cycle), díky prodloužení ujeté vzdálenosti na 23 km, zkrácení doby zastavení a zvýšení rychlosti.
10 vozů s nejnižší spotřebou
Největší britský prodejce aut What Car? zveřejnil žebříček nejúspornějších aut s porovnáním udávané a reálné spotřeby.
Vozidlo |
Udávaná spotřeba |
Reálná spotřeba |
Rozdíl (v %) |
Cena |
Suzuki Ignis 1.2 SVHS |
4,3 l/100 km |
4,7 l/100 km |
9,3 |
od 253 300,- |
Suzuki Celerio 1.0 |
4,3 l/100 km |
4,9 l/100 |
11,3 |
od 238 900,- |
Opel Astra 1.6 CDTi ECOTEC |
3,4 l/100 km |
5 l/100 km |
47 |
od 496 900,- |
Seat Leon 1.6 TDi 110 Ecomotive |
3,6 l/100 km |
5 l/100 km |
38,9 |
od 463 900,- |
VW UP! 1.0 |
4,1 l/100 km |
5,1 l/100 km |
24,4 |
od 260 900,- |
Suzuki Baleno 1.0 |
4,5 l/100 km |
5,1 l/100 km |
13,3 |
od 293 300,- |
Renault Kadjar 1,5 dCi 110 |
3,8 l/100 km |
5,1 l/100 km |
34,2 |
od 554 900,- |
Škoda Citigo 1.0 |
4,7 l/100 km |
5,2 l/100 km |
10,6 |
od 197 900,- |
VW UP 1.0 TSI |
4,7 l/100 km |
5,3 l/100 km |
12,8 |
od 302 900,- |
Kia Piccanto 1.0 |
4,5 l/100 km |
5,3 l/100 km |
17,8 |
od 224 980,- |
Deset vozů s nejnižší spotřebou ve Velké Británii
Manipulace s informacemi jsou u výrobců běžné i v jiných oblastech, o měření emisí jsme v posledních letech slyšeli především během aféry Dieselgate automobilky Volkswagen, v podezření je však o mnoho více výrobců, mimo jiné opět Mercedes.